Co je rostlinna strava a jak ti pomuze trvale zhubnout.

Co je rostlinná strava a jak ti pomůže trvale zhubnout

Svět se mění. 

Stále více lidí přechází na rostlinnou stravu. Proč?

Protože díky ní bez námahy znovu zapneš své oblíbené kalhoty, prospěje to tvému zdraví, peněžence i životnímu prostředí.

Existuje tolik věcí, které během této pandemické éry nemůžeš ovládat. Proč se proto nezaměřit na něco, jako je tvá strava, co ovládat můžeš?

Možná jsi už slyšela, že jíst více rostlinných potravin a méně masa je zdravé. 

Možná se dokonce cítíš inspirována vyzkoušet rostlinnou stravu, ale nikdy jsi neměla čas zkoumat, co vše to obnáší a kde začít.  

Teď je ten správný čas ponořit se do tohoto “rostlinného průvodce”, který ti poskytne plán pro odbourání nadbytečných kil a vybudování si pevného zdraví. 

Nejprve si však musíme objasnit jednu věc… Veganská strava nerovná se rostlinná.

Nemusíš být vegan, abys mohla jíst rostlinně

Rostlinná strava je stravovací přístup, který se převážně nebo zcela skládá z rostlinných potravin. Tento druh stravování má za cíl minimalizovat nebo vyloučit zpracované potraviny a držet se potravin, které jsou co nejblíže jejich přirozenému stavu.

V praxi to znamená, že se tato strava často skládá z minimálně zpracovaného ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků, luštěnin, ořechů a semen, hub, bylin a koření a vylučuje všechny živočišné produkty, včetně červeného masa, drůbeže, ryb, vajec a mléčných výrobků.

Potraviny, z kterých se skládá rostlinná strava.
Potraviny, které tvoří rostlinnou stravu. V praxi to znamená, že jíš kromě luštěnin, oříšků, hub, ovoce a zeleniny, také celá zrna či celozrnné výrobky a minimalizuješ oleje, cukr a sůl.

Pro rostlinnou stravu se v angličtině používají dva názvy “Plant Based” a “Whole Food Plant Based”, což by se dalo volně přeložit jako strava založená na bázi celých rostlin, nebo-li celistvá rostlinná strava.

Rostlinné stravování se však často používá jako synonymum pro veganskou stravu – i když jsou příbuzní, nejsou stejní. 

Veganství se totiž netýká pouze stravy. 

Veganství je filozofie a způsob života, který se snaží vyloučit všechny formy vykořisťování a týrání zvířat za účelem jídla, oděvu nebo k jiným účelů. To znamená, žádné maso, mléko a mléčné výrobky, vejce, med, želatina, vlněné ponožky, kožichy, kožené bundy, hedvábí, péřové deky, kosmetika testovaná na zvířatech, řasy z norků, apod. 

Nicméně, veganská strava sama o sobě ještě neznamená zdravá. 

Jaký je rozdíl mezi rostlinnou a veganskou stravou.
Rostlinná vs. veganská strava. Můžeš být vegan, a přesto nejíst celistvou rostlinnou stravu. A naopak… Můžeš jíst rostlinně, a přesto se nemusíš stát veganem, pokud to tak necítíš.

Veganská strava by mohla být technicky složena z vysoce zpracovaných potravin, cukrů, rafinovaných zrn (např. bílé pečivo, těstoviny, sušenky,) a nezdravých tuků (např. chipsy).

Tvé tělo je chytré a pozná rozdíl mezi pomerančovou šťávou a čerstvým pomerančem. Stejně jako pozná rozdíl mezi kečupem na pizze a čerstvými rajčaty, nebo rozdíl mezi slaninou a uzeným tempehem. 

Výživa je totiž naše palivo.

Můžeme to srovnat s pohonem auta, které může špatný benzín nebo nedostatek oleje trvale poškodit, a to tak, že už nebude schopno provozu. Stejně tak, i tvému tělu není vůbec šumák, jaké zdroje energie používáš.

Proběhlo již relativně značné množství výzkumu ohledně rostlinného stravování a jeho vlivu na naše zdraví. Tyto studie zkoumaly vše od rakoviny přes srdeční choroby až po cukrovku, hubnutí a udržení hmotnosti. Některé z nich si společně teď ukážeme. 🙂

Je ti oblečení každým dnem těsnější? 

Pokud bojuješ s nadváhou či obezitou stejně jako 52 procent naší populace, můžeš mít problémy i v mnoha aktivitách, které život zpříjemňují. Možná, že si nemůžeš tak intenzivně hrát se svými dětmi, nezvládáš urazit pěšky delší vzdálenosti, nemůžeš se účastnit většiny sportovních aktivit, neužíváš si aktivního sexuálního života, léto nepatří mezi tvé nejoblíbenější období a vyjít schody se někdy může zdát jako nadlidský úkon. 

A aby toho nebylo málo, tak i při sezení na gauči můžeš pociťovat bolesti zad a kloubů. Pokud s sebou totiž neustále taháme příliš těžké závaží (nadbytečné kilogramy), je kvůli tlaku těla vyvíjeného na klouby obtížné i samotné stání. A to nemálo ovlivňuje naší schopnost pohybu, práce, naše mentální zdraví, a v neposlední řadě také vnímání sebe sama. [21

Nemluvě o zvýšeném riziku chronických až smrtelných nemocí, jako např. onemocnění srdce, cukrovka 2. typu či vysoký krevní tlak.  

Abychom vyřešili tento problém, nepotřebujeme zázračné hubnoucí pilulky, ani jídelníčky sestavené podle naší krevní skupiny, nemusíme počítat sacharidy a ani vynechávat večeře. Denně plaveme v moři plném nesprávných informací, z nichž je až příliš mnoho těch, které nám pouze vytahují peníze z kapes.

Řešení nás však nemusí stát vejplatu ani litry potu na kardiu, neboť… Řešení spočívá v přírodní rostlinné stravě spojené s rozumnou mírou cvičení. Na rozdíl od módních diet, které ti způsobují bolesti hlavy a zácpu, se jedná o dlouhodobou změnu životního stylu, která přináší trvalé snížení tělesné hmotnosti a snížené riziko vzniku chronických nemocí.

Rostlinná strava je podle studií efektivnější než běžné diety.
Ilustrační foto. Studie potvrzují, že plnohodnotná rostlinná strava je při hubnutí daleko efektivnější než běžné diety.

Jen si to představ… Jíš kolik chceš, dokud se necítíš plná a po při tom hubneš. A jakmile dosáhneš svoji optimální hmotnost, lehce si ji udržíš i bez toho, abys byla otrokem nikdy nekončícího počítání kalorií! [1, 2 Toto však nemusí být jen další krásná představa…

Několik randomizovaných kontrolovaných studií skutečně potvrzuje, že plnohodnotná rostlinná strava je při hubnutí daleko efektivnější než běžné diety, a to i přesto, že během výzkumu bylo lidem dovoleno jíst, dokud se necítili úplně plní. [3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12]

Pokud bychom věnovali zvýšenou pozornost zjištěním významných vědeckých studií, zjistil bychom, že opakovaně poukazují na to, že rostlinně stravující se lidé jsou štíhlejší než jejich “masožravé protějšky”. V porovnání s masojedlíky váží méně o 2 až 13 kilogramů. [13, 14, 15

Další zveřejněné výsledky jiných intervenčních studií, u nichž byla využita přírodní rostlinná strava, uvádí váhový úbytek:

Graf znázorňující ztrátu 1-2 kilogramů u účastníků studie za 12 dní. [16

Nejenže po 12 dnech zhubli 1-2 kila, ale po 21 dnech to bylo 4,5 kg dole!

Graf znázorňující ztrátu 4,5 kilogramu u účastníků studie za 21 dní. [17

A to není všechno! Po 3 měsících byl váhový úbytek 7 kg! Jen si představ o kolik lehčí by ses cítila TY! 🙂

Graf znázorňující ztrátu 7 kilogramů u účastníků studie za 90 dní. [18

Za 365 dní ztratili v průměru 11 kilo! A to už může být „velká“ úleva pro tvé tělo a duši. 🙂

Graf znázorňující ztrátu 11 kilogramů u účastníků studie za jeden rok. [19]

Všechny tyto a mnohé další studie ukazují, že konzumace celistvé rostlinné stravy pomáhá zhubnout, navíc poměrně rychlým tempíčkem. Otázkou je, o kolik můžeš zhubnout ty. Ve většině těchto studií měli nejvýraznější výsledky lidé, kteří měli na začátku nejvyšší nadváhu. [20]

Nikdo nejde spát štíhlý a neprobudí se tlustý

Většinou přibíráme pozvolně v řádů měsíců a let, až jednoho dne prostě zjistíme, že nezapneme kalhoty. Nemůžeme tedy očekávat, že se v průběhu týdnů zbavíme všech nadbytečných kilogramů. Hubnutí není závod.

Vím, že sliby jako “-20 kg za měsíc“ zní strašně super, a než si to začneš představovat, je nesmírně důležitý si uvědomit, že triky, které způsobují efektivní, rozsáhlé a rychlé zhubnutí, dlouhodobě nefungují. 

Krátkodobé zisky by neměly jít ruku v ruce s dlouhotrvajícími potížemi, od zácpy až po srdeční onemocnění, které mohou být způsobeny módními a oblíbenými dietními programy.

Rostlinná strava není jen další módní trend, je to druh stravování – životní styl, u kterého observační, intervenční či zaslepené studie ukazují, že je účinným nástrojem pro snížení tělesné hmotnosti, udržení nižší tělesné hmotnosti a posílení zdraví. 

Jasně, že existují lidé, kteří nezhubnou, i když se živí rostlinnou stravou:

Zpracované potraviny, či přemíra alkoholu. Sladkosti, rohlíky, vegan sýry plné tuků. Mikrobiom, nulová fyzická aktivita, rodinné predispozice, léky, či různé nemoci…

Proto, mimo jiné, je vždy důležité svůj stav prodiskutovat nejprve se svým lékařem.

Každopádně, fakt je…

S rostlinnou stravou můžeš dát jo-jo efektu navždy sbohem! 

Už se nemusíš víc bát toho, že chvilku po zhubnutí se těžce shozená kila vrátí nazpět. Nemusíš totiž patřit mezi 80+ procent dietářů, kteří mají ztracená kila do pěti let nazpět, a to i s úroky!

Díky celistvý rostlinný stravě si svou optimální váhu lehce a hlavně dlouhodobě udržíš, což se bohužel drtivé většině dietářům nikdy nepodaří. A jako bonus… Takovéto hubnutí je v souladu i s tvým dlouhodobým zdravím. 

Jak přesně to funguje?

Hlavním důvodem se zdá být to, že rostlinná strava je spojena s nižším příjmem kalorií než jiné formy stravování, což vede k výraznějšímu úbytku hmotnosti. 

To ale neznamená, že na rostlinný stravě budeš hladovět. Naopak, pravděpodobně strávíš daleko více času jedením většího objemu stravy než masojedlíci. 

Nižší příjem kalorií je z důvodů toho, protože rostlinná strava má obecně vyšší obsah vlákniny, díky které se budeš cítit plnější, aniž bys přidala kalorií navíc. [22, 23

Stačí, abys udělala ze zeleniny, ovoce, celozrnných obilovin a luštěnin hvězdy svých talířů. Právě tyto potraviny jsou daleko méně energeticky vydatné a tudíž obsahují méně kalorií než živočišná strava. 

Vyloučením masa, mléčných výrobků, vajec a omezením olejů odstraníš ze své stravy také značné množství tuku, což ti pomůže udržet snáze kila na uzdě. 

Čtyři kalorie v jednom gramu sacharidů, to je méně než polovina kalorií v jednom gramu tuku. Navíc ti nezačne klesat pouze váha, ale také krevní tlak, krevní cukr a cholesterol.

Nechápej mě špatně… Neříkám, že všechen tuk je špatný. Tuky jsou pro správné fungování tvého těla bezesporu důležitý, ještě však důležitější je, po jakých zdrojích budeš ve své kuchyni sahat ty. Ideálním zdrojem zdravých tuků jsou oříšky a semínka, ořechová másla, olivy nebo avokádo.

Mnoho lidí po přechodu na rostlinnou stravu také uvádí větší přínosy ve fitness a bojových sportech, rychlejší regenerace, více energie, snížení zánětu a lepší duševní pohodu. Jo, a jen tak mimochodem, zvyšuje se i sexuální apetit. 😉

Teď je řada na tobě

Pokud jsi inspirována k tomu vyzkoušet celistvou rostlinnou stravu a pocítit na vlastním těle její dech beroucí účinky, je důležité abys přistupovala k této nové kapitole s otevřenou myslí a pozitivním přístupem.  

Jak přejít na rostlinnou stravu.
9 způsobů, jak začít s rostlinnou stravou.

Existuje mnoho strategií, o které se můžeš při přechodu na rostlinné stravování opřít. Zde si můžeš zdarma stáhnout checklist, ve kterém na tebe čeká devět různých strategií, které ti pomohou začít s rostlinným stravováním, abys mohla pocítit benefity této stravy na vlastním těle. 

Checklist: 9 způsobů, jak začít s rostlinnou stravou

Vždy je totiž dobré mít plán – nejlepší způsob jak úspěšně provést změnu a držet se jí. 

Nemusíš se hned pevně rozhodnout. Existuje však dost dobrých důvodů, proč si rostlinný život alespoň vyzkoušet. Jeden měsíc bez živočišných potravin se dá hravě zvládnout – už i tento krátký experiment představuje důležitou a blahodárnou kúru pro tvé tělo a duši, jak sama uvidíš a zažiješ, pokud tomu dáš zelenou! 🙂

Věřím, že se naučíš milovat rostlinný životní styl, a to jak se v něm cítíš. 🙂

Kamila Mládková
Expertka na rostlinnou výživu - pomáhám Supermaminám a ženám 30+ shodit přebytečná kila a získat nejlepší tělo jejich života - BEZ drastických diet, BEZ náročného cvičení, BEZ počítaní kalorií.
Komentáře